5.4.14

2 Απριλίου- Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Δραστηριότητες με άξονα το βιβλίο




Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου θα ήθελα να σας παρουσιάσω, αν και λίγο καθυστερημένα, κάποιες βιβλιοφιλικές εμψυχώσεις:

  • Καθόμαστε όλοι στον κύκλο και στη μέση τοποθετούμε μερικά βιβλία. Όλοι μαζί ή το κάθε παιδί ξεχωριστά καλείται να αναγνωρίσει για ποιό βιβλίο μιλάμε από την περιγραφή κάποιων στοιχείων του εξώφυλλου (πχ. Σε αυτό το βιβλίο θα βρείτε σίγουρα ένα ζώο με μεγάλα αυτά- Είναι το "Μάντεψε πόσο σ' αγαπώ".     Σε μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να περιγράφουμε κάτι από τον τίτλο (πχ. έχει τέσσερις λέξεις) εμπλέκοντας το γραπτό λόγο. Ή μπορεί ένα παιδί να περιγράφει στα υπόλοιπα κάποιο βιβλίο με παντομίμα.
  • Σε βιβλία γνωστά από τα παιδιά δυσκολεύουμε το παιχνίδι δίνοντας τους στοιχεία όχι μόνο από το εξώφυλλο αλλά κι από το περιεχόμενο του βιβλίου, πχ. ένα πρόσωπο που εμπλέκεται στην ιστορία, μια χαρακτηριστική φράση κλπ.
  • Βγάζουμε φωτοτυπία μερικές σελίδες από μια γνωστή ιστορία και τα παιδιά καλούνται να τις βάλουν σε χρονολογική σειρά (προτιμάμε κάποια κομβικά σημεία από την εξέλιξη της ιστορίας). Ο αριθμός των εικόνων αυξάνεται με την ηλικία των παιδιών.
  • Βγάζουμε έγχρωμες εκτυπώσεις με τοποθεσίες, πρόσωπα, ζώα, αντικείμενα ή ό,τι άλλο ενδιαφέρον και φτιάχνουμε κάρτες αφήγησης. Τις τοποθετούμε στο κουτί της φαντασίας ή των παραμυθιών ή όπως αλλιώς θέλουμε να το πούμε. Μαζευόμαστε η ομάδα και τραβώντας τυχαία κάρτες από το κουτί φτιάχνουμε τις δικές μας ιστορίες.
  • Ορίζουμε κάποια ημέρα ή μέρες της εβδομάδας που τα παιδιά φέρνουν από το σπίτι το αγαπημένο τους βιβλίο και το παρουσιάζουν στους φίλους τους.
  • Δημιουργούμε μια Δανειστική Βιβλιοθήκη. Είχαμε ξεκινήσει κάποτε μια δανειστική βιβλιοθήκη φέρνοντας ο καθένας από ένα βιβλίο.
  • Συλλέγουμε διάφορα είδη εντύπων (βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, καταλόγους, διαφημιστικά φυλλάδια, χάρτες κλπ.) και τα παιδιά τα ταξινομούν με βαση το είδος τους. Μπορούν, επίσης, να παρατηρήσουν τα υλικά που είναι φτιαγμένα, τον τρόπο που δίνουν τις πληροφορίες που θέλουν κλπ.
  • Συλλέγουμε βιβλία διαφορετικού είδους (ιστορίες, βιβλία γνώσεων, βιβλία ποίησης, παραμύθια, ταξιδιωτικούς οδηγούς κλπ) ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και τα ταξινομούμε ανά είδος. Που μοιάζουν; Πού διαφέρουν;
  • Φυσικά μπορούμε να σκεφτούμε διάφορες ταξινομήσεις ή συσχετισμούς των βιβλίων πχ. Αυτά που έχουν για ήρωες ζώα, πριγκίπισσες, που είναι μεγάλα, που έχουν χοντρό εξώφυλλο, που υπάρχει λύκος κλπ.
  • Φτιάχνουμε μια αφίσα με τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη, τους κανόνες χρήσης των βιβλίων, τα αγαπημένα μας βιβλία ή απλά με τυπώματα των γραμμάτων του αλφαβήτου όπως στην πρώτη φωτογραφία.

  • Φτιάχνουμε ένα βιβλιοπωλείο όπου βρίσκουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για βιβλία, να τα παρουσιάσουμε στους "πελάτες" μας, να πούμε τι μας αρέσει και τι όχι, τί μας τρομάζει κλπ.
  • Δραματοποιούμε μια ιστορία.
  • Μεταμφιεζόμαστε στους αγαπημένους μας ήρωες βιβλίων και μιλάμε γι' αυτούς.
  • Πηγαίνουμε σε κάποια παρουσίαση βιβλίου ή παρακολουθούμε μια θεατρική παράσταση εμπνευσμένη από βιβλίο.
  • Γιορτάζουμε μια ημέρα αφιερωμένη στο βιβλίο διακοσμώντας το χώρο με λουλούδια και αναπαυτικά καθίσματα, όπου με μουσική και ζεστή σοκολάτα διαβάζουμε και παίζουμε με τα βιβλία, ζωγραφίζουμε τους αγαπημένους μας ήρωες κλπ...
  • Τελειώνοντας δεν μπορώ να παραλείψω την εξαιρετική "Βαλίτσα της φιλαναγνωσίας", δηλαδή μια βαλίτσα που περιέχει ένα βιβλίο και υλικά για να φτιάξεις κάτι σχετικά με αυτό, που ταξιδεύει στο σπίτι κάποιου παιδιού κι επιστρέφει πιό γεμάτη με τις δημιουργίες του. Μετά παρουσιάζει στους φίλους του το βιβλίο που δανείστηκε: